maanantai 29. elokuuta 2011

kuvia kuvia kuvia pellolta


 Sunnuntai oli taas Julin liikutuspäivä. Olin vähän suunnitellut sänkkärille menoa ilman satulaa, mutta unohdin toiset housut kotiin enkä jaksanut alkaa viritellä huopaa ponin selkään, koska se ei olisi kuitenkaan pysynyt paikallaan. (Kuljen tallille siis autolla ja voin olla varma että kaulani katkaistaan jos vanhemmat löytää penkiltä kasan poninkarvoja, jotka on kulkeutunut ponin selästä housuihin ja housuista penkkiin..) Poni siis sai satulan selkäänsä ja suunnistettiin pellolle, kuten viimeviikollakin. Tällä kertaa otin raipan mukaan ja laitoin pallopäiset (ihanat vaaleanpunaiset <3) kannuksetkin jalkaan, kun viimeviikkoinen todisti ettei Juli vedä pellolla herneitä nenäänsä komentamisesta. Alkuperäinen tarkoitus oli myös tehdä videopostaus, mutta kameran muistikortti ei suostunut yhteistyöhön vaan väitti olevansa kovasti täynnä. Tilaa ei siis riittänyt pitkille videopätkille, vaan piti tyytyä kuviin. Ehkäpä ensi viikolla saan vihdoin videopostauksen aikaiseksi....!

Alkuun työskentelin käynnissä ja ravissa aivan kuten oltaisiin työskennelty maneesissa tai kentälläkin. Tein pysähdyksiä ja vaadin reippaita ja nopeita liikkeellelähtöjä. Juli oli ihan ihmeen mukava ratsastaa, vaikka hieman työläs ja tahmea kuten aina. Siirtymiset sujui kuitenkin mukavasti ja vauhtikin pysyi yllä myös volteilla. Peruutuksetkin sujui suoraan taaksepäin! On se ihme kun kouluradalla, jossa oli vielä kouluaidat tukena, oli pakko peruuttaa vaivalloisesti ja vinoon ;) Saa nähdä josko syksyllä parannettaisiin taas tulosta koulukisoissa kun nyt pääsen viikoittain ponilla treenaamaankin koulukiemuroita jos niin tahdon.. :) Tosin ihan ponin mielenvirkeyden vuoksi on pakko (no joo, "pakko ja pakko") tehdä myös muita juttuja, kuten maastoilla ja treenata agia, eikä vain vääntää koulua maneesissa. Poni kun viettää siellä aivan liikaa aikaa tunneilla.. Joskos Juli ei tänä vuonna kyllästyisikään tuntitouhuun ja alkaisi pukitella mieltään virkistääkseen. :)

Koulutuuppailun jälkeen otin laukkaa joitakin pätkiä. Juli selvästi tarvitsisi kaverin mukaansa pellolle, että se edes vähän innostuisi koko touhusta. Nyt meno oli perus laamailua ja vauhti pysyi yllä ilman käskemistä vain talliin päin laukatessa. Voi tosin olla että kaverin läsnäolo saisi Julin heräämään jostain autistisesta tilastaan vähän liikaakin, jolloin tuloksena on yleensä lentävä takapää. Noh, pitää ehkä kokeilla parin viikon päästä jos joku suostuisi tulemaan seuraksi.. :)

Ensi viikolla tehdään jotain ihan muita juttuja, treenataan varmaan agia tai muuten vain maastakäsinjuttuja. Jotain tempuntynkääkin voisi yrittää opettaa, tosin mitän kovin kummoista tuntiponille ei tietenkään voi opettaa. Kavion antamisesta, jalan heiluttamisesta, kumartamisesta, makuulle menosta tai pystyyn hyppäämisestä kun ei palkita esimerkiksi kesken alkeistunnin... :)

Kuvista kiitos (taas kerran!) Nennalle :)






5 kommenttia

  1. Moi Essi!
    Tulin tallilta menin Röllillä ja se toteli tosi hyvin. Ensi viikkolla mulla olis siten julita mulla on kerran se poni ollut mutta siitä on aikaa tosi paljon.

    Voitko vähän neuvoo milanen se on hoidetaessa muistaisin, että se on aika kiltisti et olisin saanut sen jopa ihan itse laitetua kuntoon.

    Entä ratsastetaessa miten sen saa liikeelle se on aika tahmee mulla on 2 raippaa lyhyt ja siten selanen pitempi raippa. Se on ihan koulu tunti. Mites se laukka nostaako helpposti mutta eikö se lopeta sen aika herkästi itse eikö jonpikumpi laukka ollu Julitalle vaikee?
    Taru

    VastaaPoista
  2. Jep, Julita ei oikeastaan reagoi mihinkään kun sitä laittaa kuntoon.. Liikkeelle sitä ei saa ellei komenna kunnolla ja oikea laukka ei nouse ollenkaan. Vasenkin laukka toppuu lyhyeen jos jää vaan matkustamaan. Jos jää puristamaan ja roikkumaan kädellä suuhun kiinni niin poni ei liiku mihinkään suuntaan :)

    VastaaPoista
  3. Moi!
    Hyvä kkiitos neuvoista luulisin että saan se itse kuntoon jos se on tallissa.
    Kerronko siten miten pärjätiin. Eli haluatko kuulla miten mulla ja Julitalla meni.

    Röllin kanssa olen tarvinnut kuntoon laitaessa apua.Meillä on tosi kiva ryhmä niin, kun olen varmaan jo kertonut.

    Olen kyllä ratsastanut pitkään mutta lievän vamman takia mulla on joitain selaisia asioita jotka on mulle vaikeampia. Tasapaino on jonkin verran parntunut siitä mitä se oli, kun tulin Metsäkylään siellä oon saanut ainakin kokeilla selaisakin asioita joita vanhassa paikassa en saanut edes yritää. Esim. Laukkassa puominyli koko kierros kentää ravissa ilman jalustimia. Muutama selainen asia on ollut joissa aikisemmin olen pudonnut mutta nyten en kerran jalustin lähti laukkassa olin ihan varma et putoon Maija tais itekin vähän pelästyä sillon.

    Kerran sain Maijan ainakin pelästymään Röllin kanssa, kun ensin Rölli kompuroi ja mä putosin en loukannu kuitenkaan siten samalla tunilla Rölli vielä pukkas ja mä putosin taas sen jälkeen Maija ei antanut mun enään sillä tunnilla laukata vaan otti mut ja Röllin siihen sen viereen seisoo hetleks. Siten sain mennä muiden kanssa ympyrälle ravaamaan. Samaan hässäkän viikkonloppuna uintikisat lauantaina, kun keskiviikkona olin opudonnut lajeina oli 100m selkää ja 50m perhosta et voi joku perhosta en ollu uinu moneen vuoteen kisoissa aika jopa parani siis perhosessa.

    Taru

    VastaaPoista
  4. Sopivan yksinkertainen ulkoasu, hyvälaatuisia kuvia ja selkeää tekstiä, pidin :)

    http://friday03.blogspot.com/

    VastaaPoista
  5. Jenni: Kiitos palautteesta! Käyn kurkkaamassa myös sun blogin :)

    Taru: Kiva kiva.

    VastaaPoista

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun olen hyväksynyt sen, älä siis suotta kirjoita kommenttiasi moneen kertaan! :)
Huomaathan, etten julkaise asiattomia tai arvostelevia kommentteja; opettajat ja valmentajat hoitavat ratsastukseni korjaamisen.

Suositut tekstit

Kuukauden luetuimmat