sunnuntai 29. toukokuuta 2011

30 asiaa

Kappas kappas, jostain on eksynyt blogille jo 30 lukijaa! Sen kunniaksi kerron 30 enemmän ja vähemmän tylsää faktaa mun ratsastusharrastuksesta ja muusta siihen liittyvästä.. :)

1. Vinguin vanhemmilta yli vuoden ennen kun sain mennä ratsastamaan. Siihen mennessä olin lukenut kymmeniä ratsastuskirjoja kannesta kanteen, minkä vuoksi en koskaan ratsastanut talutuksessa kun osasin perusasiat ja vähän enemmänkin jo teoriassa.

2. Ensimmäisen kerran ratsastin "Rölli"-nimisellä suokilla parhaiden koulukavereiden tuttujen luona 11 tai 12 -vuotiaana.

3. Ekan kerran tipuin hevosen selästä puolen vuoden päästä ratsastuksen alottamisesta. Olin hypännyt kerran aikaisemmin ristikkoa tunnilla (ja ratsastanut pelkillä poneilla), kun menin kaverin mukana irtotunnille Keiramolle ja hyppäsin 170 cm pv tammalla varmaan 70 cm pystyä. Tottakai tulin alas heti esteen jälkeen.

4. Tähän mennessä olen tippunut tasan 20 kertaa, kaikki kerrat poneilta. Julita on näistä alastuloista järjestänyt 8.

5. Olen ratsastanut 76 eri hevosella.

6. Julitaa olen hoitanut siitä päivästä asti kun se tuli Metsäkylään, eli 6.9.2005 lähtien.

7. Ensimmäisissä kisoissa kävin syksyllä 2006. En ollut koskaan hypännyt edes kahta estettä peräkkäin, mutta ilmottauduin estekisoihin 40 cm luokkaan Monsterilla. Muuten puhdas rata laukassa, mutta tyhmänä ratsastin yhden esteen kahteen kertaan.

8. Pienin poni jolla olen ratsastanut on Romeo, vähän päälle metrinen shettis.

9. Suurin hevonen jolla olen ratsastanut on Kansas Rock "Ossi", säkä ehkä 175 cm.

10. En ole koskaan juoksuttanut hevosta.

11. Omistan 11 ratsastushousut, joista käytän vain 4 paria.

12. Olen hypännyt ilman satulaa 90 cm pystyn.

13. Pienenä luulin että ruuna on aina ruskea hevonen.

14. Ratsastan mielummin kentällä kuin maneesissa.

15. Eniten tunteja olen viettänyt Julitan selässä, toiseksi eniten Pojun, sitten Astan ja Aputin.

16. Parhaan ratsastustunnin, jolla olen ollut, on pitänyt Terhi Harju.

17. En tykkää "hyvistä" (= reippaista, säpäköistä ja kuumuvista) hevosista, vaan suosin pieniä, laiskoja ja paksuja.

18. Olen heikkona vaaleanpunaisiin ratsastusvarusteisiin.

19. Omistan sen verran paljon eri värisiä varusteita, että voin halutessani pukeutua ponin kanssa vaaleanpunaiseen, pinkkiin, vaaleansiniseen, ruskeaan tai limen vihreään.

20. Olen ratsastanut vain Suomessa ja Kreetalla. Tahtoisin käydä ratsastusvaelluksella Islannissa!

21. Ensimmäinen lempihevoseni oli Mape. Mape oli "ruma" kimo pitkäkarvainen ruuna jolla oli luiseva selkä ja iso maha. Mape lopetettiin kesällä 2005.

22. Jos en olisi aloittanut ratsastusta, harrastaisin luultavasti vieläkin kilpauintia.

23. Tahtoisin tehdä aikuisena työtä, johin voin yhdistää sekä hevoset että lasten/nuorten auttamisen.

24. Vanhempani eivät tiedä koko totuutta Julitasta ja sen luonteesta. He pitävät ponista koska "se on kaunis".

25. En tiedä hevosten ruokinnasta mitään.

26. Eniten häpesin kun olin yksin maastossa ilman satulaa Julilla ja laukkapukin jälkeen roikuin varmaan minuutin ponin niskassa sen naamalla pää alaspäin. Ohikulkijoita vähän nauratti, mutta kukaan ei tarjonnut apua.

27. Ratsastan mielummin ilman satulaa kuin satulalla, mutta yleensä kuitenkin ratsastan satulalla kun en tykkää kun housut karvastuu.

28. Ruusukkeita on kerääntynyt kisoista tähän mennessä 10 kappaletta.

29. Pienempänä en voinut sietää pieniä poneja, vaan halusin mennä kaikista isoimmilla hevosilla. Nykyään suosin poneja.

30. Olen ratsastanut 16 eri opettajan tunnilla.

4 kommenttia

  1. Minkä kokosia ratsastushousuja sul on? :) Jos on jotkut valkoset ylimääräset mitä et käytä ja olis sopivan kokoset nii voisin ostaa :))

    VastaaPoista
  2. Itseasiassa on yhdet valkoset käyttämättömänä! :) Muistaakseni ne on koko 38 mut on aika pientä mallia, eli vastaa varmaan kokoa 36. 36 kokosia löytyy myös ruskeena, beessinä kahet ja yhet ruskeeruudulliset ainakin.. :)

    VastaaPoista
  3. Okei pieni 38 ei kyl varmaa mee ;D jos olis ollu normi 38 tai pieni 40 nii olis mennykki :) mut ethän sä nyt nii isokokone voi olla :D

    VastaaPoista
  4. En ookkaan mut olin ennen.. :) Mut hei voin mä tietty tuoda ne tallille vaikka kokeiltavaks kuitenki jos haluat? (:

    VastaaPoista

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun olen hyväksynyt sen, älä siis suotta kirjoita kommenttiasi moneen kertaan! :)
Huomaathan, etten julkaise asiattomia tai arvostelevia kommentteja; opettajat ja valmentajat hoitavat ratsastukseni korjaamisen.

Suositut tekstit

Kuukauden luetuimmat