maanantai 17. kesäkuuta 2013

vieraalla maalla

Hurjaa, Essi ei ole enää poniratsastaja! Poni, jota tarkoitukseni oli kokeilla viikonloppuna, onkin laidunlomalla seuraavan kuukauden. Päädyin siis kaikkien odotusten vastaisesti vuokraamaan ihan oikeaa hevosta, varmaan suunnilleen 165 cm korkeaa puoliveriruunaa. Tätä kaveria vuokrailen nyt pari kertaa viikossa heinäkuun loppuun saakka. Ponia kokeilen sen palatessa lomalta ja siinä vaiheessa katsastan tilannetta vuokrahevosen suhteen uudestaan.

Tämän uuden tuttavuuden kanssa olen ratsastanut nyt kolmisen kertaa. Täytyy todeta, että ollaan hevosen kanssa aivan eri planeetoilta! Tuntuu, etten osaa ratsastaa sitä laisinkaan. Vähitellen olen kuitenkin oppinut ymmärtämään, kuinka tämä yksilö toimii ja pätkittäin ruuna kulkee jo ihan oikein päinkin. Itsetuntoni on saanut kyllä kovan kolauksen, kun pitkään olen ratsastanut Winnietä ja saanut sen kulkemaan oikein nätissä muodossa rehellisesti peräänannossa ja nyt yhtäkkiä hevonen juokseekin allani pää pilvissä ja takajalat tallissa. Toisaalta tuo on varmasti ihan ymmärrettävää, sillä jokaista hevosta täytyy ratsastaa vähän eri tavalla. Minä olen ratsastanut yhtä ponia yhdellä tavalla viimeisen puolitoista vuotta, joten tuskin voin olettaakkaan, että tuplasti suurempi ja minulle täysin vieras hevonen liikkuisi heti yhtä hienosti.

Perus yhteistyö meillä tämän ruunan kanssa pelaa kuitenkin varsin kivasti; nautin ratsastamisesta ja tallilla olemisesta, vaikkei ratsastus sujukkaan kovin kummoisesti ainakaan vielä. Erityisen iloinen olen kuitenkin laukkatyöskentelystä, sillä se sujuu melko mukavasti. Olen näinä ensimmäisinä vuokrauspäivinä keskittynyt ihan perusratsastukseen; siihen, että hevonen liikkuu hyvin eteen ja on tasainen sekä asettunut koko rungostaan. Työskentelyn lopuksi ollaan rentouduttu maastokäynneillä.

Seuraavaksi lähdenkin maaseutumatkailemaan ja tervehtimään pitkästä aikaa pikkuruista Penni-ponia! <3

4 kommenttia

  1. Kirjoitatko tästä uudesta hepasta jatkossa blogiin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä varmasti jossain määrin, omistajalta kysäisen vielä luvan kirjoittaa hevosesta tunnistettavasti nimellä & kuvien kera. :)

      Poista
  2. Kivaltaa tuntuu tuo heppa :)
    Milloin on tulossa niitä talliarvosteluja?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri ehdin julkaista Loimihaan esittelyn, Friskalasta kirjoitan kunhan saan sähköpostilla vielä luvan julkaista kuvia. :)

      Poista

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun olen hyväksynyt sen, älä siis suotta kirjoita kommenttiasi moneen kertaan! :)
Huomaathan, etten julkaise asiattomia tai arvostelevia kommentteja; opettajat ja valmentajat hoitavat ratsastukseni korjaamisen.

Suositut tekstit

Kuukauden luetuimmat