perjantai 2. joulukuuta 2011

Joulukalenteri #2

Sain bloggaushaasteen Mayalta jo viime kuussa, mutta säästin haasteeseen vastaamisen myöhempään. :) Kiitos haasteesta!

Säännöt ovat seuraavat:
a) kiittää haasteen antajaa:
b) nämä blogit haastoin mukaan:
c) ilmoittaa näille kahdeksalle haasteesta
d) kertoa kahdeksan satunnaista asiaa itsestään

Koska nyt on joulukuu ja käynnissä on joulukalenterin aukominen, niin sovelletaan sääntöjä vähän ;) Satunnaisia asioita kerron kahdeksan sijaan jouluisesti 24 .

1) Olen todellakin maailman pahin jouluihminen. Rakastan joulua, mielestäni sitä voisi viettää vähintäänkin kahdesti vuodessa!

2) Olen kuunnellut joulubiisejä jo lokakuusta asti. Nyt olen pulassa, kun kaikista kivoista biiseistä on loppunut Spotifyssa soittokerrat :(

3) Mulla on mielettömän huono itsekuri, mikä näkyy niin ratsastuksessa kuin koulunkäynnissäkin. Annan liian helposti periksi hevoselle ja itselleni, ja treenin mennessä huonosti voin tyytyväisenä lopettaa sen kesken ja lähteä maastoon. Koulun suhteen.. noooh, tälläkin hetkellä bloggaan sen sijaan, että kirjoittaisin 8 sivuista esseetä joka pitää palauttaa 2 päivän kuluttua.
4) Tykkään tosi kovasti leipoa ja koristella pipareita! Viime vuonna tein oikein sarjatuotantona muumitaloja ja nyt vain odotan että kouluhommat helpottaa sen verran, että ehdin taas vähintäänkin yhden muumitalon väkertää :)

5) Rakastan myös yli kaiken Disneyn piirrettyjä elokuvia. Mulla on kaikki klassikot DVD:nä ja tosiaan kesällä lähdettiin perheen kanssa Ranskaan ihan vain käymään Disneylandissa :)

6) Arvostan ihmisissä eniten luotettavuutta ja rehellisyyttä.

7) Hevosessa taas arvostan varmuutta ja kykyä korjata ratsastajan virheitä.

8) Olen pienempänä harrastanut vaikka ja mitä etsiessäni sitä omaa lajia. Kävin läpi satubaletin, satujumpan, telinevoimistelun, kilpauinnin, koripallon, kuviskerhon, näytelmäkerhon, pianonsoiton, pienoismalliharrastuksen, harrasteuintiryhmän, kokkikerhon ja varmasti monia muitakin joita nyt en äkkiseltään muista.

9) Kerään schleich hevosia. Tällä hetkellä niitä on vähän päälle 100 ja saman sarjan muita eläimiä taitaa olla noin 50. Hevosista mulla on kaikki paitsi 3 vanhaa ja muutama vanha erikoismalli.

10) Luulin tosi pitkään, varmaan yläasteelle saakka, että ihmisen ruumiissa on erikseen lihakset ja lihaa. Olin aina vaan ihmetellyt että missä se liha on, kun aina kaikissa anatomiakuvissa on piirrettynä vain lihakset.

11) Kun aloitin ratsastuksen joskus 11-12 vuotiaana, en voinut sietää pikkuponeja. Tahdoin aina ratsastaa mahdollisimman isoilla hevosilla ja kiukuttelin kun sain tunnille shetlanninponin. Nykyään tilanne on juurikin päinvastainen :) Ratsastustuntia varatessa käskin äidin kertoa miten isoilla hevosilla olen ratsastanut. Kyllä- sehän se tarkimmin kertoo että minkä tasoinen ratsastaja olen ja millaisella hepalla pärjään tunnilla ;)

12) Olen tosi huono huolehtimaan kasveista. Sain synttärilahjaksi heinäkuussa kaverilta kaktuksen, josta jotenkin kummallisesti olen onnistunut tappamaan jo puolet.

13) Olen allerginen vaikka ja mille. Ruoka-aineista ainakin sienille, sipulille, purjolle, lantulle, palsternakalle, paprikalle, chilille, sellerille, pähkinöille, omenalle, banaanille, päärynälle, jossain määrin myös mangolle, porkkanalle, tuoreelle ananakselle... Eläimistä taisin olla ainakin kissalle, koiralle pupulle ja possulle. Myöskin kaikille testattaville Suomen siitepölyille olin allerginen, ja heinien & koivun allergiaan olen saanut myös siedätyshoitoa. 

14) Pienenä olin aivan hulluna dinosauruksiin. Kahlasin dinosauruskirjoja ihan mielettömät määrät ja tunnistin kuvasta varmaan yli sata eri dinoa. Kaikki koulun esitelmät pidin dinosauruksista, ainekirjoitukset käsitteli dinosauruksia ja kuviksentöissä vilahteli mahdollisimman paljon dinoja. Tykkään niistä kyllä edelleen, ne ovat kovin mielenkiintoisia otuksia :)

15) Opin oikeasti piirtämään vasta yläasteella. Monet ihmettelee "luonnonlahjakkuutta", kun piirrän niin tosi hyvin. En kuitenkaan ole aina ollut hyvä piirtämään, vaan harjoittelin yläasteella tosi ahkerasti. Ei piirtämään opi kuin piirtämällä!

16) Luulin ensimmäistä hoitoponiani Mapea tosi pitkään tammaksi. Lopulta selvisi, että se olikin todellisuudessa ruuna. Yleinen käsitys tallilla olikin, että Mape on tamma. Monet meistä pienistä oli vakuuttunut siitä, että Mape on tiineenä, koska se on niin paksu. Koskaan sitä varsaa ei kuitenkaan ulos tullut!

17) Sairastan kummallista ja tosi harvinaista perinnöllistä luusairautta, jonka vuoksi luihini on kasvanut ylimääräisiä luukasvaimia. Näistä on tähän mennessä poistettu leikkauksessa kolme ; kaksi vasemmasta kädestä ja kaksi samalla leikkauksella vasemmasta jalasta.

18) Pelkään hammaslääkäriä ihan mielettömästi. Taisin olla 7-8 vuotias, kun hammaslääkäri repäisi vain vähän heiluvan hampaan irti ilman puudutusta. Hammas ei edes lähtenyt ensimmäisellä nykäisyllä, vaan hän repäisi vielä toisen kerran. Päästipä hän vielä hampaasta irti ja kiljahti samalla "Älä nyt vaan nielaise!". Niin, arvatkaa vaan pystyinkö olemaan nielaisematta.

19) Isoin hevonen jolla olen ratsastanut, on Kansas Rock eli Ossi. Hän on kai noin 175 cm korkea puoliveriruuna, tosin poikaa ei taida olla mitattu muutamaan vuoteen kunnolla.

20) Pienin poni jolla olen aikuisena mennyt, on vähän päälle metrinen ratsastuskoulun shettis Prinssi. Prinssin selkään kapusin kurinpalautusmielessä viime kesänä, kun se oli tiputtanut ratsastajansa kolme kertaa kymmenen minuutin sisällä. 

21) Tykkään leikkiä lumella tosi kovasti, vaikka niin aikuinen olen olevinani. Tähän asti mulla on ollut tapana aina talvisin vääntää takapihalle jokin iso otus lumesta - perheen lemppari tähän mennessä on tainnut olla parin vuoden takainen tyrannosaurus.

22) Tahtoisin kovasti lähteä jonnekkin ulkomaille vaikka kaverin kanssa. Yksin en uskalla matkustaa, kun en luota kielitaitooni tarpeeksi. Enkä tiedä kuinka hauskaa se yksin matkustaminen edes olisi. Nyt haaveilen kovasti, että pääsisin tässä vuoden sisällä käymään Chicagossa lapsenvahtina ystäväperheelle :)

23) Tahtoisin oppia valokuvaamaan kunnolla tuolla kamerallani. Kamera on hieno ja kallis, mutta en hyödy siitä niin paljon kuin olisi mahdollista, kun en osaa hyödyntää sen kaikkia toimintoja.

24) Olen 159 cm pitkä.


Mukaan jouluhaasteeseen haastan kaikki jotka vähääkään haluavat siihen vastata :)

2 kommenttia

  1. Mikä sen luusairauden nimi on?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Exostosis multiplex hereditaria taitaa olla "virallinen" nimi.

      Poista

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun olen hyväksynyt sen, älä siis suotta kirjoita kommenttiasi moneen kertaan! :)
Huomaathan, etten julkaise asiattomia tai arvostelevia kommentteja; opettajat ja valmentajat hoitavat ratsastukseni korjaamisen.

Suositut tekstit

Kuukauden luetuimmat